Standardy ochrony małoletnich w OŚRODKU SZKOLENIA KIEROWCÓW LEWAR

I. Komunikacja i działania z małoletnimi

  1. Pracownik ma obowiązek:
  • wykazywać w stosunku do małoletniego szacunek i cierpliwość;
  • traktować małoletnich równo niezależnie od ich m. in. płci, orientacji seksualnej, narodowości, pochodzenia, religii,  czy światopoglądu.
  1. Pracownik nie może:
  • obrażać, zawstydzać, lekceważyć i upokarzać małoletniego;
  • ujawniać osobom nieuprawnionym wrażliwych informacji dotyczących małoletniego;
  • zachowywać się wobec małoletniego niestosowanie, w tym używać słów i gestów powszechnie uznanych za wulgarne lub obelżywe;
  • kierować do małoletniego wypowiedzi o podtekście seksualnym;
  • proponować małoletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych oraz innych nielegalnych substancji oraz używać ich w czasie pracy w obecności małoletniego;
  • utrwalać wizerunek małoletniego (np. poprzez filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych;
  • przyjmować pieniędzy lub prezentów od małoletniego oraz jego opiekunów prawnych;
  • zapraszać małoletniego do miejsca swojego zamieszkania lub na spotkania niezwiązane z realizacją obowiązków pracowniczych;
  • przyjmować zaproszeń małoletniego do miejsca jego zamieszkania lub na spotkania niezwiązane z realizacją obowiązków pracowniczych.
  1. Pracownik może pozostawać z małoletnim sam na sam wyłącznie w uzasadnionych sytuacjach (np. w czasie zajęć praktycznych, gdy nie ma organizacyjnych możliwości przeprowadzenia zajęć w grupie obejmującej co najmniej dwie osoby małoletnie). W takim przypadku pracownik ma obowiązek poinformować o tym pracodawcę lub wyznaczonego przez niego pracownika. Informacja powinna zawierać dane małoletniego oraz datę i godzinę spotkania.
  2. Kontakt pracownika z małoletnim (w tym przez telefon, czy Internet) powinien co do zasady odbywać się wyłącznie w czasie pracy i być związany z wykonywaniem obowiązków pracowniczych.
  3. Komunikacja z małoletnim oraz jego opiekunami prawnymi mogą odbywać się poza czasem pracy wyłącznie w uzasadnionych okolicznościach, poprzez kanały służbowe (służbowy telefon, e-mail).
  4. Komunikacja z małoletnimi przez kanały internetowe mogą obywać się wyłącznie jawnie i jeżeli w grupie odbiorców uczestniczy co najmniej jeszcze jedna osoba dorosła.
  5. W sytuacji gdy pracownik utrzymuje relacje towarzyskie lub rodzinne z małoletnim lub jego opiekunami prawnymi, ma on obowiązek zachowania poufności informacji pozyskanych o innych małoletnich.
  6. Ograniczenia uregulowane w ust. 6 i 7 nie dotyczą sytuacji, w których dobro małoletniego jest zagrożone. W takim przypadku konieczne jest podjęcie działań zabezpieczających małoletniego.

 

 II. Kontakt fizyczny z małoletnimi

  1. Pracownik nie może:
  • dotykać małoletniego w sposób nieprzyzwoity lub niestosowny lub który może zostać za taki uznany (np. łaskotanie);
  • stosować w stosunku do małoletniego przemocy fizycznej (np. szturchać, popychać, bić) lub brać udział w udawanych walkach, bądź brutalnych zabawach fizycznych.
  1. Pracownik ma obowiązek zachowania szczególnej ostrożności wobec osób małoletnich, które doświadczyły krzywdzenia w jakiejkolwiek formie.
  2. Kontakt fizyczny z małoletnim może odbywać się jedynie w uzasadnionych okolicznościach (np. konieczności udzielenia pomocy) i wyłącznie za jego zgodą oraz zgodnie z jego potrzebą. Obowiązek uzyskania zgody małoletniego odpada w przypadku konieczności udzielenia mu pomocy, gdy stan małoletniego uniemożliwia swobodne wyrażenie woli.

 

III. Lista osób odpowiedzialnych

Edytuj
L. p.ObowiązkiImię i nazwiskoDane kontaktowe
1Przygotowanie pracowników do stosowania standardów ochrony małoletnich i monitorowanie przestrzegania standardów ochrony małoletnichKrzysztof Łazarski+48 605303112
2Przyjmowanie zgłoszeńKrzysztof Łazarski+48 605303112
3Prowadzenie interwencjiKrzysztof Łazarski+48 605303112
4Zapewnienie bezpiecznego korzystania z InternetuKrzysztof Łazarski+48 605303112
5Udzielanie wsparcia małoletniemuKrzysztof Łazarski+48 605303112