
Egzamin na prawo jazdy
Po ukończeniu szkolenia na prawo jazdy kursant otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, uprawniające do zdawania egzaminu państwowego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego, dowolnie przez siebie wybranym na terenie Polski, ze względu na zniesienie tzw. rejonizacji, czyli konieczności zdawania egzaminu w miejscu stałego zameldowania.
Egzamin państwowy na prawo jazdy składa się z części teoretycznej i praktycznej.
Część teoretyczna
Część teoretyczna egzaminu państwowego obejmuje sprawdzenie znajomości przepisów ruchu drogowego, techniki kierowania i czynności kontrolno- obsługowych pojazdu oraz zasad udzielania pomocy przedlekarskiej i jest realizowana w sali egzaminacyjnej.
Egzamin teoretyczny jest przeprowadzany przy użyciu jednolitego oprogramowania wskazanego przez ministra właściwego do spraw transportu lub w formie pisemnego testu wybranego drogą losową w przypadku, gdy osoba egzaminowana posiada orzeczenie lekarskie z adnotacją o przeciwwskazaniach do przeprowadzenia egzaminu na komputerze.
Test składa się z 20 pytań podstawowych i 12 pytań specjalistycznych. Uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu teoretycznego jest warunkiem przystąpienia do egzaminu praktycznego.Maksymalna ilość punktów które można uzyskać to 74.
Natomiast zdobycie 68 punktów daje nam już ocenę pozytywną.
Część praktyczna
Część praktyczna egzaminu państwowego obejmuje:
- wykonanie poszczególnych zadań na placu manewrowym
- jazdę w ruchu drogowym
Osoby zdające egzamin na kat. B wykonują na placu manewrowym następujące zadania:I. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy oraz ruszanie z miejsca.
Kryteria – dwa losowo wybrane elementy z dwóch zestawów :
1) Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe),
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach – osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł zewnętrznych pojazdu, – odpowiednio jeżeli występują
2) Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte, – w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, – w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, – zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy, – odpowiednio jeżeli występują
3) Upewnienie się o możliwości jazdy, – wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, – ocena sytuacji wokół pojazdu.
4) Płynne ruszenie, – opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.
II .Jazda pasem ruchu oraz po łuku do przodu i tyłu.
Kryteria:
1) Pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli nr 9,
2) Dla kategorii B, B1, C, C1, D1 – płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka), …
4) Nieprzejeżdżanie przez linie i nienajeżdżanie na krawężniki, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
5) Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa:
a) w przypadku kategorii B i B1 w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu, …
III.Ruszanie do przodu na wzniesieniu.
Kryteria :
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć; osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
Druga część egzaminu praktycznego to jazda oraz wykonanie manewrów parkowania i zawracania w ruchu drogowym.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU z dnia 9 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U.2014.594 z dnia 9 maja 2014 r.).
Eco Driving – Zadanie nr 1 – Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy
- w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E – osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę,
- a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h.
- w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy – osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.
Eco Driving – Zadanie nr 2 – Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem
Dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E.
Hamowanie silnikiem – polega na wytracaniu prędkości poprzez zdjęciu nogi z gazu i nierozłączanie układu napędowego (nie wciskaniu sprzęgła). Gdy obroty spadną do ok. 1500 obr/min, wciskamy sprzęgło, redukujemy bieg, puszczamy sprzęgło i kontynuujemy hamowanie silnikiem na niższym biegu. Hamowanie silnikiem to dobry nawyk, który można stosować w codziennej jeździe samochodem. W przypadku jazda w górach lub jazda w dół z dużych wzniesień należy zawsze hamować silnikiem.
Osoby zdające egzamin na kat. A wykonują na placu manewrowym następujące zadania:
- przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy oraz ruszanie z miejsca
- ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
- slalom (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami)
Pozytywna ocena z wykonania zadań egzaminacyjnych na placu manewrowym jest warunkiem przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego w ruchu drogowym.
Od 1 stycznia 2015 roku wchodzi w życie nowe zadanie egzaminacyjne – eco-jazda.
Osoba, która przystąpiła do egzaminu państwowego, może zgłaszać do dyrektora ośrodka egzaminowania skargi i zastrzeżenia w razie niezgodności jego przebiegu z obowiązującymi przepisami – w terminie 7 dni od daty jego przeprowadzenia.
Cennik egzaminów
KATEGORIA | EGZAMIN TEORETYCZNY | EGZAMIN PRAKTYCZNY | CAŁOŚĆ |
---|---|---|---|
AM | 30 zł | 140 zł | 170 zł |
A, A1, A2 | 30 zł | 180 zł | 210 zł |
B | 30 zł | 140 zł | 170 zł |
B1, C1, D1, T | 30 zł | 170 zł | 200 zł |
C, D | 30 zł | 200 zł | 230 zł |
B (96) | – | 170 zł | 170 zł |
B+E | – | 200 zł | 200 zł |
C1+E, C+E, D1+E, D+E | – | 245 zł | 245 zł |