Egzamin na prawo jazdy
Po ukończeniu szkolenia na prawo jazdy kursant otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu, uprawniające do zdawania egzaminu państwowego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego, dowolnie przez siebie wybranym na terenie Polski, ze względu na zniesienie tzw. rejonizacji, czyli konieczności zdawania egzaminu w miejscu stałego zameldowania.
Egzamin państwowy na prawo jazdy składa się z części teoretycznej i praktycznej.
Część teoretyczna
Część teoretyczna egzaminu państwowego obejmuje sprawdzenie znajomości przepisów ruchu drogowego, techniki kierowania i czynności kontrolno- obsługowych pojazdu oraz zasad udzielania pomocy przedlekarskiej i jest realizowana w sali egzaminacyjnej.
Egzamin teoretyczny jest przeprowadzany przy użyciu jednolitego oprogramowania wskazanego przez ministra właściwego do spraw transportu lub w formie pisemnego testu wybranego drogą losową w przypadku, gdy osoba egzaminowana posiada orzeczenie lekarskie z adnotacją o przeciwwskazaniach do przeprowadzenia egzaminu na komputerze.
Test składa się z 20 pytań podstawowych i 12 pytań specjalistycznych. Uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu teoretycznego jest warunkiem przystąpienia do egzaminu praktycznego.Maksymalna ilość punktów które można uzyskać to 74.
Natomiast zdobycie 68 punktów daje nam już ocenę pozytywną 🙂
Część praktyczna
Część praktyczna egzaminu państwowego obejmuje:
- wykonanie poszczególnych zadań na placu manewrowym
- jazdę w ruchu drogowym
Osoby zdające egzamin na kat. B wykonują na placu manewrowym następujące zadania:I. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy oraz ruszanie z miejsca.
Kryteria – dwa losowo wybrane elementy z dwóch zestawów :
1) Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe),
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach – osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł zewnętrznych pojazdu, – odpowiednio jeżeli występują
2) Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte, – w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, – w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, – zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy, – odpowiednio jeżeli występują
3) Upewnienie się o możliwości jazdy, – wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, – ocena sytuacji wokół pojazdu.
4) Płynne ruszenie, – opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.
II .Jazda pasem ruchu oraz po łuku do przodu i tyłu.
Kryteria:
1) Pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli nr 9,
2) Dla kategorii B, B1, C, C1, D1 – płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka), …
4) Nieprzejeżdżanie przez linie i nienajeżdżanie na krawężniki, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
5) Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa:
a) w przypadku kategorii B i B1 w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu, …
III.Ruszanie do przodu na wzniesieniu.
Kryteria :
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć; osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
Druga część egzaminu praktycznego to jazda oraz wykonanie manewrów parkowania i zawracania w ruchu drogowym.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU z dnia 9 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U.2014.594 z dnia 9 maja 2014 r.).
Eco Driving – Zadanie nr 1 – Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy
- w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E – osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę,
- a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h.
- w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy – osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.
Eco Driving – Zadanie nr 2 – Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem
Dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E.
Hamowanie silnikiem – polega na wytracaniu prędkości poprzez zdjęciu nogi z gazu i nierozłączanie układu napędowego (nie wciskaniu sprzęgła). Gdy obroty spadną do ok. 1500 obr/min, wciskamy sprzęgło, redukujemy bieg, puszczamy sprzęgło i kontynuujemy hamowanie silnikiem na niższym biegu. Hamowanie silnikiem to dobry nawyk, który można stosować w codziennej jeździe samochodem. W przypadku jazda w górach lub jazda w dół z dużych wzniesień należy zawsze hamować silnikiem.
Osoby zdające egzamin na kat. A wykonują na placu manewrowym następujące zadania:
- przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy oraz ruszanie z miejsca
- ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
- slalom (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami)
Pozytywna ocena z wykonania zadań egzaminacyjnych na placu manewrowym jest warunkiem przeprowadzenia części praktycznej egzaminu państwowego w ruchu drogowym.
Od 1 stycznia 2015 roku wchodzi w życie nowe zadanie egzaminacyjne – eco-jazda.
Osoba, która przystąpiła do egzaminu państwowego, może zgłaszać do dyrektora ośrodka egzaminowania skargi i zastrzeżenia w razie niezgodności jego przebiegu z obowiązującymi przepisami – w terminie 7 dni od daty jego przeprowadzenia.
Cennik egzaminów
KATEGORIA | EGZAMIN TEORETYCZNY | EGZAMIN PRAKTYCZNY | CAŁOŚĆ |
---|---|---|---|
AM | 30 zł | 140 zł | 170 zł |
A, A1, A2 | 30 zł | 180 zł | 210 zł |
B | 30 zł | 140 zł | 170 zł |
B1, C1, D1, T | 30 zł | 170 zł | 200 zł |
C, D | 30 zł | 200 zł | 230 zł |
B (96) | - | 170 zł | 170 zł |
B+E | - | 200 zł | 200 zł |
C1+E, C+E, D1+E, D+E | - | 245 zł | 245 zł |