OSK Lewar
PRZEJDŹ DOPRZEJDŹ DO
  • Strona głównaCzyli startowa…
  • AktualnościCzyli newsy…
  • SzkoleniaCzyli czego uczymy…
    • Prawo jazdy
      • Kategorie
        • AM, A1, A2, A
        • B, B+E
        • C, C+E, C1
        • D, D+E, D1, D1+E
        • T
    • Oferta specjalna
      • Kurs VIP
      • Kursowczasy
    • Pojazdy
      • Autobus
      • Ciągnik rolniczy
      • Laweta
      • Motocykl
      • Motorower
      • Samochód ciężarowy
      • Samochód osobowy
    • Przewóz drogowy
      • Kwalifikacje wstępne C i D
      • Szkolenia ADR (przewóz drogowy towarów niebezpiecznych)
      • Szkolenia okresowe C i D
  • WiedzaPomoce dydaktyczne…
    • Częste pytania
    • Video szkoleniowe
    • Wybór szkoły jazdy
    • Prawo jazdy krok po kroku
    • Egzamin na prawo jazdy
      • Przebieg egzaminu
      • Najczęstsze błędy na egzaminie na prawo jazdy
  • InformacjeWarto wiedzieć…
    • O firmie
      • Instruktorzy
      • FLOTA
      • Galeria
    • Nauczanie
      • Metodyka
      • e-Learning
      • Zaplecze dydaktyczne
    • Niepełnosprawni
      • Serwisy adaptacyjne
    • Finanse
      • Raty
      • Dofinansowanie kursu
    • Zasady
      • Rezygnacja z kursu
      • Warunki egzaminowania
      • Regulamin
  • Terminy kursówCzyli co i kiedy…
Do góry

Ciągnik rolniczy

Ciągnik rolniczy (potocznie traktor) – pojazd mechaniczny przeznaczony, wyłącznie lub głównie, do celów rolniczych, bez względu na to czy jest on dopuszczony do używania dróg dostępnych dla ruchu publicznego, czy nie.

DEFINICJA

Według prawa o ruchu drogowym w Polsce ciągnik rolniczy to pojazd silnikowy skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych. Ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych.

ZASTOSOWANIE

Używany jest do przemieszczania pojazdów, maszyn i urządzeń nie posiadających własnego napędu (np. przyczep), do napędu maszyn i urządzeń nieposiadających własnego silnika za pośrednictwem wałka odbioru mocy (WOM), koła pasowego (obecnie praktycznie nie występuje) lub złączy hydrauliki zewnętrznej. Maszyny i urządzenia współpracujące z ciągnikiem można montować przy użyciu trójpunktowego układu zawieszenia (TUZ), w większości maszyn znajdującego się z tyłu maszyny, w nowoczesnych maszynach często występuje on również z przodu. Ciągnik rolniczy znajduje, jak nazwa wskazuje, zastosowanie przede wszystkim w rolnictwie, do prac polowych oraz transportowych, stąd wynikają niektóre jego cechy charakterystyczne, jak na przykład dobre własności poruszania się w terenie, niewielki nacisk jednostkowy na glebę, zwrotność, a przede wszystkim uniwersalność.

Przed powstaniem traktora rolniczego prace uprawowe wymagały wsparcia zwierząt pociągowych, głównie koni bydła lub osłów. Około połowy XIX wieku rozpoczęto używanie lokomobili, czyli parowych maszyn pociągowych.

Pierwszy polski ciągnik o napędzie spalinowym zwany „ciągówką” opuścił fabrykę Ursus w 1922 roku, a pierwszy skonstruowany na świecie ciągnik o napędzie spalinowym to maszyna konstrukcji Amerykanina Johna Froehlicha z 1892 roku.

PODZIAŁ

W zależności od układu jezdnego rozróżnia się:

  • Ciągniki kołowe ze stałym napędem jednej (tylnej) osi (2WD) – ciągniki uniwersalne o mocy do 310 KM, najczęściej spotykane, obecnie są produkowane również z dołączanym napędem przedniej osi (MFWD). Tylne, stale napędzane koła, mają wyraźnie większą średnicę.
  • Ciągniki kołowe ze stałym napędem obu osi (4WD) – zazwyczaj ciągniki ciężkie, obecnie produkowane osiągają moc od 50 do 600 KM. Sterowanie ciągnikiem odbywa się za pomocą zwrotnicowego układu kierowniczego jednej lub obydwu osi, a w najcięższych maszynach za pomocą przegubowego układu kierowniczego.
  • Ciągniki gąsienicowe – ciągniki, w których układ jezdny stanowią gąsienice. Zazwyczaj stosowane do najcięższych prac, najczęściej spotykane na terenach podmokłych i o glebach ciężkich. W latach 70.-80. ciągniki na stalowych gąsienicach wskutek wielu wad i ograniczeń zastosowania praktycznie wyparte zostały przez ciężkie ciągniki kołowe. Obecnie, przy dużej uwadze, jaką przykłada się do ograniczenia ugniatania gleby, idea gąsienicowego układu jezdnego opartego na gąsienicach ze zbrojonej stalą nieścieralnej gumy przeżywa swój renesans. Ciągniki gąsienicowe osiągają obecnie moc do 600 KM.
  • Ciągniki półgąsienicowe – w zasadzie opierają się na idei ciągnika kołowego, lecz zamiast kół na jednej (ciągniki półgąsienicowe) lub wszystkich osiach stosuje się specjalne gąsienicowe wózki. Ciągniki takie łączą zalety ciągników gąsienicowych i kołowych.

Prawo jazdy kategorii T uprawnia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami). Osoba ubiegająca się o uprawnienia kategorii T musi mieć ukończone 16 lat. W przypadku przystępowania do egzaminu osoby, która nie ukończyła 18 roku życia, konieczna jest pisemna zgoda rodziców.

ZAPYTAJ O KURS PRAWA JAZDY KATEGORII T

Imię i nazwisko (wymagane):

Adres email (wymagane):

Treść wiadomości:

Przepisz kod: captcha

Szukaj

Archiwa

  • Styczeń 2023 (1)
  • Październik 2022 (2)
  • Wrzesień 2022 (1)
  • Marzec 2022 (2)
  • Styczeń 2022 (1)
  • Grudzień 2021 (1)
  • Październik 2021 (2)
  • Maj 2021 (1)
  • Styczeń 2021 (1)
  • Październik 2020 (1)
  • Wrzesień 2020 (1)
  • Czerwiec 2020 (1)
  • Luty 2020 (1)
  • Listopad 2019 (2)
  • Październik 2019 (1)
  • Wrzesień 2019 (2)
  • Lipiec 2019 (2)
  • Czerwiec 2019 (1)
  • Maj 2019 (1)
  • Kwiecień 2019 (2)
  • Marzec 2019 (2)
  • Styczeń 2019 (3)
  • Grudzień 2018 (1)
  • Listopad 2018 (2)
  • Październik 2018 (1)
  • Sierpień 2018 (1)
  • Lipiec 2018 (1)
  • Czerwiec 2018 (1)
  • Maj 2018 (1)
  • Kwiecień 2018 (1)
  • Marzec 2018 (4)
  • Luty 2018 (1)
  • Styczeń 2018 (2)
  • Grudzień 2017 (2)
  • Listopad 2017 (2)
  • Październik 2017 (2)
  • Wrzesień 2017 (1)
  • Lipiec 2017 (1)
  • Czerwiec 2017 (1)
  • Kwiecień 2017 (1)
  • Marzec 2017 (4)
  • Luty 2017 (3)
  • Listopad 2015 (1)
  • Październik 2015 (1)
  • Wrzesień 2015 (1)
  • Lipiec 2015 (2)
  • Maj 2015 (1)
  • Kwiecień 2015 (1)
  • Marzec 2015 (2)
  • Luty 2015 (1)
  • Styczeń 2015 (2)
  • Grudzień 2014 (1)
  • Czerwiec 2014 (1)
  • Grudzień 2013 (1)
  • Wrzesień 2013 (1)
  • Czerwiec 2013 (2)
  • Maj 2013 (1)
  • Kwiecień 2013 (1)
  • Marzec 2013 (2)
  • Styczeń 2013 (1)
  • Wrzesień 2012 (1)
  • Maj 2012 (1)
  • Wrzesień 2011 (1)
  • Sierpień 2011 (3)
  • Grudzień 2010 (2)

Kategorie

  • Artykuły
  • Kursy na Prawo Jazdy
  • Kursy specjalistyczne

Blogroll

  • Documentation
  • Plugins
  • Suggest Ideas
  • Support Forum
  • Themes
  • WordPress Blog
  • WordPress Planet

Popularne artykuły

Warto wiedzieć…

10 stycznia 2023

Jak zrobić szkolenia zawodowe-procedura.

16 października 2022

Jesteś świadkiem wypadku ?

11 października 2022

ROAD SAFETY DAYS z augustowskimi policjantami w OSK LEWAR

28 września 2022

Jeździsz bez prawka na motocykl? Możesz stracić także inne kategorie!

26 marca 2022

Certyfikaty

  • certyfikat_144927
  • certyfikat1
  • certyfikat2
  • certyfikat3
  • certyfikat4
  • certyfikat5
  • certyfikat6

Facebook

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar

Copyright 2017 - OSK "Lewar" szkolenia kierowców Augustów

Na stronie OSK Lewar korzystamy z plików Cookies, w celu zapewnienia najwyższej jakości. Akceptuj Więcej informacji
Główna Poprzednia