Bądź bezpieczny na drodze: czego nie robić w aucie?
Pierwotne przyczyny wypadków nie muszą wynikać z danych statystycznych, np. wymuszenie pierwszeństwa – podstawowa przyczyna wypadków drogowych w Polsce – zawsze ma swoje drugie dno: zmęczenie, rozproszenie uwagi, wpływ używek na kondycję kierowcy. Lista czynności prowadzących do wypadków czy wzrostu liczby ofiar nie jest – wbrew pozorom – bardzo długa. Bezpieczna jazda wymaga, żeby pewnych rzeczy nie robić w aucie. Czego się wystrzegać?
…nawet na krótkich odcinkach – w samochodach, w których pasy są jednym z elementów systemu ochrony pasażerów przed skutkami kolizji – grozi to poważnymi obrażeniami. Działanie poduszki powietrznej polega na tym, że napełnia się ona gazem, zanim głowa kierowcy czy też pasażera zacznie szybko poruszać się w stronę deski rozdzielczej. W chwili zetknięcia głowy człowieka z poduszką powietrzną powinna być ona w pełni napełniona, a gaz ma uchodzić przez otwory w tylnej części poduszki – w ten sposób poduszka łagodnie wyhamowuje ruch głowy, szczególnie karku i klatki piersiowej człowieka, żeby zminimalizować skutki uderzenia. W sytuacji gdy kierowca nie ma zapiętych pasów, jego ciało w przypadku kolizji czołowej wyprzedza działanie poduszki – uderza w nią w momencie, gdy poduszka dopiero się napełnia. Odrzut o ogromnej sile może doprowadzić do ciężkich obrażeń, a nawet śmierci!
3. Nie pisz SMS-ów…
…oraz mejli, a także nie czytaj ich podczas prowadzenia samochodu – są to czynności, które w największym stopniu rozpraszają kierowcę, a także uniemożliwiają obserwację drogi. Przy prędkości 100 km/h w ciągu 5 sekund pokonujemy prawie 140 metrów! Bezpieczeństwo na drodze wymaga skupienia!
4. Nie ustawiaj nawigacji podczas jazdy!
5. Jeśli jesteś pasażerem, nie hałasuj w samochodzie, nie wprowadzaj zamieszania, które rozprasza kierowcę.
Do niebezpiecznych sytuacji wywoływanych przez towarzyszów podróży dochodzi zwłaszcza wtedy, gdy w pojeździe jest ich kilku. Z tych samych względów nie domagaj się puszczania głośnej muzyki, która zagłusza dźwięki płynące z otoczenia. Bezpieczna jazda nie jest możliwa w hałasie!
Największym problemem związanym z kierowaniem po alkoholu jest upośledzenie mechanizmu samokontroli u kierowcy – wydaje mu się, że potrafi więcej niż w rzeczywistości. Przy większym upojeniu dochodzą opóźnienie reakcji i problemy motoryczne – to prosta droga do wypadku! Poza kwestiami bezpieczeństwa istotną rzeczą jest zarówno odpowiedzialność karna za sam fakt prowadzenia pod wpływem alkoholu lub innych niedozwolonych używek, jak i ekstremalnie wysokie kary za spowodowanie wypadku – znacznie większe niż za ten sam czyn popełniony na trzeźwo. W przypadku wielu przestępstw drogowych popełnionych po pijanemu sąd ma obowiązek orzec zakaz prowadzenia pojazdów (górna granica: 15 lat).
7. Nie prowadź, gdy jesteś zmęczony i jeśli zaczynasz odczuwać zmęczenie podczas jazdy, zrób sobie przerwę.
Niezależnie od samopoczucia rób przerwy w podróży co najmniej raz na dwie godziny. W Polsce w 2016 roku zmęczenie/zaśnięcie kierowcy było przyczyną 655 wypadków, w których zginęło 98 osób, a rannych zostało 981 osób.
Im wyższa prędkość jazdy, tym odstęp od poprzedzającego pojazdu powinien być większy. Dobra zasada bezpiecznej jazdy mówi, że prawidłowa odległość od poprzedzającego pojazdu to „pół licznika”, czyli przy prędkości 100 km/h – 50 m, przy 140 km/h – 70 m.
Szanuj innych użytkowników drogi i szanuj samochód – unikaj gwałtownego hamowania i innych gwałtownych manewrów, nie doprowadzaj do interwencji systemów asystujących, m.in. ESP. W ten sposób będziesz jeździć bezpiecznie i ekonomicznie. Im płynniejsza jazda, tym niższe spalanie.
10. Nigdy nie omijaj samochodów, które zatrzymały się, żeby przepuścić pieszych na pasach.
W takich sytuacjach może dojść do uderzenia pieszego wychodzącego zza samochodu. Przy 50 km/h wypadek może być śmiertelny.
11. Nie jedź szybciej, niż pozwalają na to warunki – nawet gdy nie łamiesz obowiązującego na danym odcinku ograniczenia.
12. Nie wyłączaj ESP – nie sposób przewidzieć, kiedy interwencja tego systemu będzie potrzebna.
Systemy wspomagające kierowcę, jeśli auto jest w nie wyposażone, powinny być zawsze włączone – bezpieczeństwo na drodze zależy wprost od działania asystentów kierowcy.
Czy wiesz, że…?
Czy wiesz, że… Według statystyk policyjnych w 2016 roku najczęstsze przyczyny wypadków w Polsce to: nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (7420 wypadków), niedostosowanie prędkości do panujących warunków (7195), nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu (3487) i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (2521).
źródło: